maandag 11 januari 2016

Garnalen: chillen met dillen

Het zijn de seefood weken voor secret foodie! Mijn lief walgt van alles wat uit de zee komt, dus maak ik het niet zo snel voor ons beide. Maar vandaag wilde ik wokken, simpel, snel, maar ik had geen zin in weer kip. Lief at niet mee in ineens had ik het in mijn hoofd en het wilde er niet meer uit: garnalen!
Werkelijk nog nooit gemaakt, maar hoeveel kan er fout aan gaan? Dit kan ik gewoon! Oosterse kruiden erdoor en voila, zo lekker dat ik niet het geduld had er een fatsoenlijke foto van te maken.


Ingrediƫnten voor 1 persoon die gesport heeft
150 gram roze garnalen
200-300 gram groente (wok formaat, in blokjes dus)
woknoodles
oestersaus
koriander
komijn
dillen
chili vlokken
klein beetje zout
groenteboullion
ketjap manis
sesamollie

Bereiding
Een goede scheut oestersaus in de wok. Garnalen er door roeren tot alle garnalen in de pan gemarineerd zijn met oestersaus. Wok op matig vuur.
Kruiden met veel koriander en een beetje komijn erbij. En natuurlijk: dillen, want dat hoort bij vis. Ik had gedroogde dillen, werkte prima. Als je het lekker vindt: een beetje gemalen chilivlokken. Roermengen.
Wokgroente snijden in blokjes en erbij. Ik heb champignons, beetje aubergine en een halve groene paprika. Alles goed door elkaar roeren zodat de kruiden goed gemengd zijn. Vuur omhoog voor een paar minuten tot in ieder geval de aubergine gaar is.
Scheutje sesamolie, plakje getjopte gember in de pan. Roeren. Vuur lekker hoog laten voor 1-2 minuten tot je de gember ruikt en alle volgende stappen hebt voorbereid (lees: water gekookt is).
Woknoodles erbij. Eerst even wokken en dan een laagje kokend water en een kwart blokje groenteboullion, alhoewel dat laatste misschien niet nodig is en je het kunt vervangen met een scheut ketjap.
Droogkoken en zorgen dat er genoeg water in zat om de wokmie dik en zacht te maken.

Opscheppen en...

Mijn excuses dat de foto zo waardeloos is. Het was zo lekker dat ik geen geduld had een goede foto te maken. Dat was shellfish.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten