dinsdag 17 februari 2015

Roti in Hollandse studentenkeuken


Bij mij in de buurt vond ik de perfecte toko. Buiten wappert de Surinaamse vlag, de verkoopster is een Indiase dame die haar man en zoon in de winkel aanstuurt, belt en tegelijkertijd met jou afrekent en je recept tips geeft als je er om vraagt. Ik noem de winkel liefkozend 'mijn turk'. Een groot assortiment aan groente voor de helft van de supermarkt prijs, koolhydraat typen van allerlei van overal (noodles, rijst, aardappelen, couscous), kruiden en ... rotivellen. Die hemelse rotivellen waren voor mij de reden om roti te leren maken. Met behulp van de Indiase dame en het internet ben ik er vrij handig in geworden.

2 a 3 porties, grove gok eigenlijk, ik eet er soms dagen van, soms vind ik het zo lekker dat ik het in een avond op eet.

Ingrediƫnten
300 gr kipfilet
1 ui
2 teentjes knoflook
1 blokje kippenbouillon (+0,75 liter kokend water)
1 klein blikje tomaten puree
300 gr kousenband (lijkt op en moet behandeld worden alsof het lange sperzieboontjes zijn, zei de Indiase)
6 middel grote aardappels
3 hard gekookte eieren (gepeld)
rode peper
2 el kerrie massala (gewoon gele kerrie werkt ook prima)
 olijf olie

Snijdt de ui in snippers, pers de knoflook en snijdt peper in mini stukjes. Snijdt de kip in blokjes van 2cm. Schil de aardappelen en snijdt deze in blokken van ca 7cm.
Fruit de ui, peper en knoflook in de olijfolie. Voeg als de ui glanst de kip toe en bak tot die gaar is.
Doe de kerrie en de tomatenpuree erbij en laat het een paar minuten intrek-bakken.
Bak de aardappelen en de kousenband erbij.
Doe na een paar minuten water en de bouillon blokje (verkruimeld) erbij en breng aan de kook.
Doe na 10 minuten de gepelde eieren erbij.
Laat het lang pruttelen (nog 10 minuten in ieder geval, denk aan ongeveer 20 min) tot alles geel is, de aardappelen uit elkaar vallen als je erin prikt. Het water moet grotendeels verdampt zijn en tot een drappige gele smurrie geworden zijn. Als het nog op soep lijkt moet je het even flink opkoken en laten indampen.
Verwarm de roti vellen in de magnetron vlak voor je opdient.

Doe de roti prut op je bord, vel ernaast en eet het door een stukje vel te steuren en daarmee je eten te pakken.

Persoonlijk vind ik het lekkerder, en meer lijken op de Surinaamse afhaal-roti, als je er geen tomaten puree bij doet. Onthoudt ook, te veel kerrie kan eigenlijk ook niet. En het is lekker als je er een thee lepeltje (of 2) sambal in doet (voordat de bouillion erbij gaat).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten