zondag 6 september 2015

Thaise noten

Begin dit weekend at ik met een vriendin bij de Thai. Vooraf kregen we in plaats van brood met kruidenboter een bakje nootjes (pinda) die heul lekker gebrand waren. Na lang soebatten over welke kruiden gebruikt waren ben ik vandaag thuis aan het experimenteren gegaan. Het resultaat was zo lekker dat ik het jullie niet wil onthouden.

Gebruikt:
* 100 gram cashewnoten
* l tl olie (arachide, zonnebloem of olijfolie, cocosvet kan ook denk ik)
gerapte gember (meer is beter)
* 1 teentje knoflook (ik heb geen knoflookpers, dus snij de knoflook altijd heel fijn, is ook heel lekker en dan verliest hij minder sappen)
* 2 tl kritstalsuiker
* grof zout
* keukenzout
* fijn gesneden rode peper
* 1/4 geraspte citrus schil (kwart van de hele schil)



Wat ik heb gedaan is eerst de pan verhit, toen de olie verhit, toen de kruiden erbij en toen de noten. Daarna heb ik er het tweede eetlepeltje suiker en nog wat zout en de citrus erbij gedaan. Goed roeren en opletten dat de noten gelijkmatig bruin worden (nog niet perfect gelukt zoals je op de foto ziet).

Op andere blogs zag ik dat sommige mensen eerst een papje maken van alle kruiden en olie, waar ze de noten in marineren voor ze de oven (dat kan ook) in gaan. Dat zal ik volgende keer eens proberen.

Daarna uit laten lekker / voorzichtig af deppen met keuken papier. Lauwwarm opeten is het het aller lekkers.
Bij ons wat het gelijk op, maar als je een grotere hoeveelheid maakt, schijnt het goed te zijn om het luchtdicht te bewaren, anders worden ze taai.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten