donderdag 5 maart 2015

Griepeten

De griep heerst in Nederland. Talloze vrienden en kennissen en docenten zijn erdoor geveld. Het was zelfs in het nieuws. 'Griep epidemie houdt aan' en 'zelf Wilders geveldt door griep'. Zou het komen doordat we zo weinig vorst hebben, die dood het virus? Lekker belangrijk hoe het komt, als je het hebt is het hoe dan ook balen. En dit weekend was ik aan de beurt.

Goed, natuurlijk, als je de griep heb wil je niks eten. Tenminste, een normaal mens wil niks eten. Mijn eetlust daar en tegen is echter unstoppable. Of ik nu een vette kater heb, of ik net 1 minuut waker ben of dat ik ziek ben, ik wil altijd wel eten, binnen de perken van het geaccepteerde. Dus zeg 3 tot 5 keer per dag in ieder geval iets.
Wat dan te eten als je wil eten maar je bent ziek, griepig. Klassieke aanraders: Fruit, veel thee en water, en soep. Persoonlijk ben ik niet zo fan van deze griep klassiekers.
Fruit krijg ik als ik ziek ben niet makkelijk naar binnen. Ik weet het, geweldig voor de vitamine enzo. Maar als ik alleen al denk aan het werk die een appel vergt voor ik hem door kan slikken. Nee, te veel moeite. Sowieso vind ik het meeste fruit te zuur als ik ziek ben. Het enige wat er nog een beetje in gaat is een geraspte appel met een snufje kaneel. Geraspt door een van mijn lieve verzorgers, wel te verstaan, want ziek ga ik echt niet met zo'n rasp in de weer.
Dan thee, ook een nee. Een of twee kopjes thee vind ik prima, maar meer hoef ik echt niet. Het smaakt toch nergens naar en ik heb geen dorst. Grom.
Soep is wel fijn, omdat het warm is en zout en het voelt super gezond. Ga naar mijn vorige blog over soep basics. Als je ziekt bent en toch niks proeft kan het nog makkelijker. Fruit een ui, gooi de soepgroente erbij, twee liter water en twee bouillon blokjes. Half uurtje op laag vuur laten staan en voilà. Mocht je voor een huisgenoot koken, laat hem of haar dan even proeven, want dat is tijdens de griep niet een aanrader. Ik proef met een flinke verhoudtheid het verschil tussen verbrand, zout en zoet niet eens meer.

Als je ziek bent moet je jezelf verwennen, en de ultieme manier om mijzelf te verwennen vindt ik lekker eten. Bij gebrek aan smaak, kun je alsnog op temperatuur en structuur een maaltijd waarderen. Zo maak ik als ik zie ben graag tosti's of eet ik het liefst cake, of een döner dürüm, allemaal met hun eigen prachtige structuur en temperatuur. Maar helaas, niet zo gezond en het gaat je ook niet bepaald helpen met je griep. Bovendien is vet slecht en al helemaal slecht als je ziek bent.
Tosti's en turkse pizza werden daarom door mijn papa verboden als ik ziek ben. Ik moest van hem runder rookvlees op cracker eten. Voedzaam en licht verteerbaar. Verder moest ik bouillon (uit een zakje) drinken en voor de vitamine moest ik gewoon multivitamine pillen nemen. Mijn vader is een pragmatische man zullen we maar zeggen.
Bijkomend voordeel van de rookvlees crackers: het is lekker, het lijkt net alsof je een normale maaltijd eet, met het slanke gevoel erbij. De combi, crackers met rookvlees, bouillon en vitamine pillen, hoort daarom bij mijn all time favorite griepeten. Ik zou zeggen, give it a try.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten